Reklamfilm mer än reklamfilm

Förr i tiden handlade reklamfilm enbart om sälj. Och nog för att det fortfarande är det främsta fokus en reklamfilm har, är det numera någonting som  är så mycket större än bara reklam. Numera är reklamfilm underhållning som vilken film som helst. Tänk bara på Ica-reklamen som många följer precis som om de följer en tv-serie. Som senaste exemplet på en reklamfilm som har blivit någonting större kan man ju också ta när Zlatan sjöng den Svenska nationalsången i en reklamfilm för Volvo. Filmen blev snabbt en snackis som spred i sociala medier och fokus var inte på Volvo. Istället var fokus på det svenska, och det faktum att det lyfts ftam av Zlatan – en invandrarkille från Rosengård likaväl som en av vår tids största stjärnor. Det här var självklart bra för Volvo eftersom de fick mycket uppmärksamhet i media, men det var inte direkt fokus på varför de är bra som det tidigare har varit när det handlar om reklamfilm. Det är också ett slag för det svenska, och vad som är svenskt. Det här är någonting som man bör tänka på när man ska producera en reklamfilm, och smart är det att ta kontakt i ett produktionsbolag som är öppna för den här typen av filmer snarare än de klassiska filmerna. Reklamfilm producerad av Brikk är film som vanligtvis blir väldigt bra gjort, och om du har ett företag som ska marknadsföras bör du kontakta dem och ta upp hur man kan göra reklamfilmen till mer än en reklamfilm, de vet säkerligen vad du menar. Läs gärna också den här artikeln från hd.se där man skriver om hur reklam är i ständig förändring. Så här står det inledningsvis i artikeln:

Apropå att en relativt välmående bransch belönade sig själv med gyllene ägg i torsdags. Reklam säljer, berör och byter skepnad. Helena Sandberg, docent i medie- och kommunikationsvetenskap, har studerat utvecklingen.